Weinig zzp’ers worden blij van boekhouden. Ze willen ‘gewoon’ hun werk doen. Ondernemen! Met SnelStart kun je als zzp’er naar hartenlust ondernemen en word je ook nog eens blij van je boekhouding. Hoe? Lees de 3 slimme tips.
Tip 1: Breng direct structuur aan
Veel zzp’ers kunnen de administratie in het begin nog prima zelf bijhouden. Tot de zaken écht gaan lopen, de drukte toeneemt en de belastingaangiftes complexer worden. Het zelf regelen van de administratie mondt dan regelmatig uit in fouten en boetes.
Hulp is dan eigenlijk al te laat. Zoals zo vaak geldt ook hier: voorkomen is beter dan genezen. Hoe eerder en hoe meer orde en structuur je aanbrengt in je administratie, hoe beter je vervolgens ook in drukke tijden je administratie kunt bijhouden.
Al vóór je echt start met ondernemen, is het zinvol om je inkomsten- en uitgavenpatroon onder de loep te nemen. Veel ondernemers investeren namelijk al in hun onderneming voor ze daadwerkelijk starten. Deze kosten kunnen fiscaal aftrekbaar zijn. Houd hier rekening mee en bewaar die gegevens goed.
Tip 2: Doe het zelf, doe het online
Zoeken naar rondslingerende bonnen, lege batterijen in rekenmachines vervangen en facturen die zich opstapelen tot een ongezonde hoogte. Komt dit je bekend voor? Dan doe je echt iets verkeerd.
Met scan-en-herkensoftware maak je tegenwoordig eenvoudig een foto van je bonnetje en die gaat direct je administratie in. Deze functie van Snelstart is lang niet de enige die het bijhouden van je boekhouding een stuk eenvoudiger maakt. Zo zet deze app de btw-aangifte voor je klaar en stelt deze je in staat om facturen via de smartphone te versturen en te beheren. Je facturen, herinneringen en aanmaningen zijn binnen een paar klikken verzonden.
Online boekhouden geeft tal van voordelen ten opzichte van ouderwets offline boekhouden. Snelstart werkt snel en is gebruiksvriendelijk doordat de software volledig is ontwikkeld voor en door zzp’ers. Bovendien krijg je realtime overzicht in je bedrijf in plaats van dat je achteraf van je boekhouder te horen krijgt hoe de zaken ervoor staan.
Tip 3: Houd het wekelijks kort bij
Uitstellen is tijd verliezen. Bijhouden is makkelijker en sneller dan de administratie in één keer achteraf moeten doen. Je moet jezelf dus aanleren om facturen en bonnetjes zo snel mogelijk te verwerken, voordat je ze kwijtraakt. Probeer van bepaalde handelingen een automatisme te maken of reserveer één keer in de week een vast administratiemoment.
Online boekhouden maakt het mogelijk om de boekhouding tussendoor te doen. Je kunt overal met je smartphone of laptop je administratie inzien en bijwerken. Ook hier geldt dat je zelf beter op de hoogte bent van wat er binnen je bedrijf gebeurt. Als je bovenop je boekhouding zit, kun je direct bijsturen, bijvoorbeeld wanneer bepaalde kosten de pan uitrijzen.